Medan Part 1

Hi semua...

Bulan 1 hari tu saya, suami dan family becuti di Medan just for 4 days and 3 days....huhu....percutian itu sangat menarik dan banyak benda baru yang saya belajar....huhu
Flight kami malam jam 9.05 mlm pada 19 januari 2012...huhu...inilah first percutian pada tahun ini....hahaha...yahoo!!! sampai jugak Indonesia!!!

Actually, dah lama family soh buat blog, tapi hati ni malas sangat...then bila husband pon cam support barula nak buat....hahaha...tak reti sebenarnya nak berceloteh kat blog ni...hope u olls tak boring baca ek...okie berbalik pada percutian di medan tu kakak sponsor tiket..tanak pergi tamo pulak kecilkan hati dia coz percutian ni untuk bufdae dia...sanggup tu taja adik dia yang agak pokai..hahaha...

Kitaorg sampai sana jam 10.05 pm malaysia...kalau ikut jam Indonesia jam 9.05mlm...delay dalam 1 jam...After keluar dari pintu airport medan tu, then dah terpampang nama saya. Kita amik travel agent(Pak Husaini) yang cousin kitaorg dah jadik pelanggan tetap diorang...so, kiranya dorang dah biasalah dengan orang malaysia..Cakap pon pelat sikit sikit jer..hahaha...kira orait la tuh...Peramah sangat orang nya...

Kereta yang kitaorg sewa tu Toyota Innova untuk keseluruhan travel. Kitaorg pon terus naik Innova ke Danau Toba, my lovely sister la yang beria sangat nak tgk Lake Toba tu...Then bermulalah journey kami ke Danau Toba tu....

Jalan nya subhannallah..manyak sempit woooo....hahaha...tapi tabik r dekat pak supir kami bawak kete laju dan cekap gakla....mulanya rasa nak tercabut jantung bila tengok kete sebelah dekat gile...tapi bagi dorang benda tu sume dah biasa....Jalan nak gi Danau Toba tu jalan kampung...1 lane je untuk 2 hala...banyak lori, bas....

After 3 and 1/2 hour perjalanan, akhirnya kami tiba jugak kat tempat penginapan kami Danau Toba Cottage...tulah nama tempat kami menginap malam tu... kami pon check in then masuk bilik masing-masing...huhu...Dalam bilik sana takde kipas...sejuk gile kat sana...keluar je beranda tu terus nampak tasik besar tu....almaklumla tasik terbesar la katakan. syok gak...

Yeay!!! pagi yang indah~~dengan udara yang nyaman, bukak je pintu koridor boleh nampak sangat banyak burung-burung berkicauan. air nya yang tenang..penduduk sana dah mula turun keluar untuk bekerja. then mama pon suruh bersiap cepat,mandi dan g breakfast kat cafe.

Dalam perjalanan ke kafe sempat lah jugak snap pic weeee....

\

After breakfast, dalam schedule kitaorg kena check out dari Danau Toba Cottage. Beg-beg sume letak dlm kereta dengan bantuan pak supir kami nama Qadri.

After that, Qadri ni bawaklah kitaorg naik ferry untuk ke Pulau Tomok. Pulau Tomok ni dalam daerah Danau Toba jugak.Perjalanan kami ke pulau tu dalam 40 minit..

Actually ni kawan my sister..her friend with their family..huhu...besh jugak dorang ni...pandai melawak..

peace~~~

Haaa....ni pandangan hotel kami dari dalam ferry~

haaa...ni kawan baru kitaorg. baru kenal dalam ferry, also from KL tapi hotel je lain2...tapi sume tempat kitaorg gi sume jumpe dorang ni...hahaha...cume pak supir dorang kurang peramah...fuhh

With aiman, anak buah paling mengada!!!

My lovely sista, dialah yang cepat marah tapi penyayang sangat...sporting...bila senyum comel sgt~~LoL

Sampai je sana kitaorg pon bermulalah langkah kami jalan-jalan di pulau tu...banyak betol orang jual-jual barang dengan barang-barang perhiasan rumah, cenderahati, baju, beg dan banyak lagik..

Ni rumah orang batak zaman dulu ...huhu...

Kami semua tgh dengar short message from tourist guide..gagaga..pasal orang batak zaman dulu

Then after that diaorang mulakan tarian orang batak,tapi kitaorg tak ikut nari...amik gambar n video jerk

Menari dalam bulatan, then semua follow menari

Masa nak masuk ke kedai-kedai yang jual-jual barang tu banyak lah suara-suara dari pekedai-pekedai tu "belanja kak" lalu kedai lain cakap lagik benda yang sama berulang-ulang kali...hahaha...Tetibe teringat lak masa dalam flight, kitaorg duduk sebelah chinese guy ni. His name is Jimmy, dia ckp " u aaa kena be careful masa beli barang, itu olang mahu letak harga 2 kali ganda punye"  hahaha...so kena tawar la maksudnya tu...Jimmy tu org Medan jugak..tapi dah jadik org Malaysia...dah lama dok malaysia la tu. Then saya dan suami pon masuklah satu kedai, memang letak harga mak aih mahal...then bermulalah tawar menawar di situ...sampai dia bagi harga yang saya nak baru beli...If dia tak bagi saya pon blah dengan muka tak puas hati..hahaha.. then kitaorg pon masuk satu tempat "kawasan rumah lama orang batak". masuk je kat situ kami di beri taklimat oleh orang kat situ, dia ckp Lake Toba tu tempat orang batak. Orang batak pon ada 5 kaum, ade kristian, islam dan yang lain tu lupe lak... then de satu kedai ni masuklah kedai dia nak tgk keychain and fridge magnet, pekedai tu pon ckplah "kak, belilah...tolong adik pecah telor"  aku dengar ni tetibe terlopong la mulut tuh....hahaha..then my husband cam paham.then dia la explain...kononya pekedai tu ckp nak saya beli barang dia sebab saya 1st customer dia. saya pon bermulalah bargain d price!!! then i grab lah...kitaorg disarankan beli keychain kat sana...sebab murah dari bandar medan..sebab kat Pulau Tomok tu la dorang buat keychain tu...tapi fridge magnet agak expansive...so saya tak beli pon...huhu.Fridge magnet tu katanya di perbuat dari batu bukit...tapi saya tak beli jugak coz harga dia RM 10 untuk satu fridge magnet kecil...not worth it kan...huhu...then saya jejalan...tak banyak beli lagi ni...jumpa lak mama n kakak yang terpisah masa jejalan. tgk kat tgn mama ya allah dah banyak betol mama shopping dengan kakak...fuhh....dasyat jugak dorang shopping!!
Hery dengan aiman...aiman ni manja sgt...berkepit je..kui3

haa ini salah satu payung yang ada dalam muzium rumah orang batak ni.

Ini pulak tempat tidur orang batak zaman dulu...kayu beralaskan tikar...katil dia from solid wood tu...dasyat berat tu...

Background kami tu lukisan pada dinding pada rumah orang batak...huhu

huhu...ini love love saya yang sgt gedixs...hahaha...

After kitaorang dah siap shopping sikit-sikit kat Pulau Tomok ni, kitaorg gerak menuju ke pelabuhan feri  semula untuk ke Brastagi lak.

Dalam ferry dah~~

Sampai je seberang kami semua terus lapar...al maklumla, naik feri 45 minit...huhu....
Dalam perjalanan ke Brastagi, kami singgah di Rumah makan Bukit Tinggi.Kedai dia tepi jalan je...huhu

haaa nilah rumah makan tu...tak cantik pon...sebab takde kedai yang cantik dah...kitaorg janji leh makan dengan enak untuk meneruskan perjalanan kami seterusnya.

Ini masa dalam rumah makan tu...huhuhu....

hehehe...muke senang hati dah kekenyangan!!! Jom gerak ke Brastagi~~lalalala

CHOP!!!kita ke tempat air terjun piso-piso dulu, then baru ke Brastagi~~huhu...Jalan ke sana agak dasyat, jalan sempit tapi 2 hala...then jalan dia boleh nampak lereng-lereng bukit yang curam...fuhhh gayat!!! boleh tgk pemandangan lake toba yang sangat besar ni...

huhu...inilah pemandangan di tempat air terjun piso-piso...boleh tgk tasik yg besar tu...cantikkan??? atas bukit ni agak sejuk sikit...macam Cameron Highland...suke sgt...

Inilah Air terjun tertinggi tu...huhu..Nama dia Air terjun Piso-piso

Semua tengah berehat sambil menikmati pemandangan yang indah~~

yeay!! kami nak gerak dah ni tau...huhu...nak naik kereta dah..

Rumah makan yang ada dekat Air terjun piso-piso tu

hahaha....kuda di Brastagi...anak-anak buah saya ni nak sgt naik kuda sana..tak tahu ape yg menarik dengan kuda dia...tapi tak kisahlah...kuda ni bawak round-round tgk pemandangan di brastagi...

haaa ni pulak di Brastagi...sini banyak jual buah-buahan,sayur..n macam2 lagik...agak murah jugak buah-buahan kat sini

After solat dan shopping kat Brastagi, kami terus gerak ke Medan around 7.30 pm...huhu...kami de shopping sikit-sikit makanan jer untuk bekalan makan di hotel...hahaha... kami sampai di medan pukul 9mlm. terus check in hotel then kami masuk bilik berehat...kena angkat barang lagi. Errrkkk penat banget!!
...................................................................................................................................................................